Thursday, September 5, 2013

PENDEKATAN WALDORF

Pengenalan

Just think what feelings arise in the soul of the early childhood educator who realizes:  What I accomplish with this child, I accomplish for the grown-up person in his twenties.  What matters is not so much a knowledge of abstract educational principles or pedagogical rules. . . .  [W]hat does matter is that a deep sense of responsibility develops in [the teacher’s heart and mind]  and that this affects her or his worldview and the way she or he stands in life.
    —Rudolf Steiner,  Education in the Face of the Present-Day World Situation, Lecture of June 10, 1920
Di dalam teori dan praktis pendidikan awal kanak-kanak di seluruh dunia, ada pelbagai pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk memberi pembelajaran yang terbaik kepada kanak-kanak.Menurut  Gregory A. kimble belajar adalah  perubahan kekal pada tingkah laku apabila dibandingkan setelah berlakunya latihan pengukuhan (reinforced practice).   Dalam proses pembelajaran dan pengajaran terdapat pelbagai pendapat atau fahaman untuk menjalankan proses belajar dengan berkesan.     Diantaranya ialah Waldorf, Montessori, Regio Emilia.Cetusan ideology ini dipengaruhi oleh pergolakan politik,ekonomi, struktur sosiologi masyarakat ketika itu ataupun pengalaman dan kajian pengasas ideologi tersebut atau pegangan keagamaan.
Para Tenaga Pendidik Waldorf bekerja dengan kanak-kanak melalui pendekatan terhadap ruang yang lebih kepada suasana di rumah, selesa, dan cantik, di mana ianya adalah selamat dan sebarang kejadian adalah yang dijangkakanakan berlaku, berirama dan sopan. Mereka amat menitik beratkan perkembangan kanak-kanak terhadap dua kaedah iaitu:Yang pertama, guru akan terlibat secara langsung melalui dalaman, praktikal, dan aktiviti yang artistik, yang mana kanak-kanak boleh meniru dengan mudah (seperti, membuat kek, melukis, berkebun, dan kerjatangan), penyesuaian kerja melalui perubahan musim dan perayaan pada setiap tahun.Yang keduanya, guru TADIKA Waldorf akan merangsang atau mendidik kanak-kanak untuk berimaginasi dengan berhati-hati memilih cerita dan menggalakkan permainan bebas. Setiap apa yang di lakukan oleh kanak-kanak merupakan senario rekaan mereka sendiri, yang membantu mereka untuk mengutip pengalaman di dalam kehidupan dengan lebih mendalam. Apabila patung-patung digunakan, ianya adalah diperbuat daripada bahan semulajadi.Seperti, kayu, kapas, benang bulu, kulit kerang, batu, kon pine dan objek daripada alam semulajadi yang mana kanak-kanak telah kumpul dan mencantikkan bilik.Inergrasi sensori, koordinasi mata dan tangan, menghargai keindahan bahasa, dan kemahiran asas yang perlu sebagai asas di dalam mempelajari akademik di didik sejak di TADIKA lagi. Melalui kasih saying, alam semulajadi dan persekitaran yang kreatif, kanak-kanak telah disediakan dengan aktiviti yang pelbagai sebagai persediaan untuk mereka belajar pada masa akan dating dan di dalam kehidupan mereka juga.
Bagi tujuan kertas kerja ini,kami ditugaskan untuk membincangkan pendekatan Waldorf.




Sejarah
Orang yang bertanggungjawab membawa ideology ini adalah Rudolf Steiner.Beliau dilahirkan di Austria pada tahun 1861. Bapanya adalah seorang pegawai keretapi ‘railway master’ di Eastern Austrian Alps In Lower Austria. Beliau dibesarkan di satu perkampungan yang rata-rata penduduknya petani.Kehidupan masa kecilnya yang kayadengan Fiona dan flora, pengenalan beliau dengan Felix Kogutzkidan seorang yang hanya dikenali sebagai “master” telah mempengaruhi keinginan ingin tahu mengenai spiritual/kerohanian disebalik alam semulajadi.Secara tidak langsung pengaruh ini telah mengarah Steiner terus mengkaji mengenai Falsafah Fichte. Pengajian beliau di peringkat tinggi bermula di Vienna Institute of Technology dalam jurusan mathematik, fizik, kimia, botani, kesusasteraan dan falsafah.Beliau mendapat Ph.D. dalam Falsafah di Universiti Rostock 1891 dan terus aktif memberi ceramahdi serata tempat di German.Pada awal abad ke 20 beliau telah membawa perubahan minda dalam dunia pendidikan dan bidanglain seperti pendidikan khas, botanidengan tercetusnya falsafah “anthroposophi”.
Anthroposophi
Anthroposophi adalah gabungan perkataan greek bermaksud anthro = “man” manusia dan Sophia= “wisdom” kearifan .Secara amnya ianya bermaksud penerokaan kemanusiaan dan gabungan pengaruh semangat dalam kehidupan.Tujuan utama ialah mencungkil pengetahuan baru atau pengetahuan sebenar berlandaskan kepercayaan semangat tanpa dikaitkan dengan pengaruh yang kolot.   2 komponen penting dalam falsafah ini ialah “oneness with the world” penyatuan bersama dunia dan “search for self” pencarian sendiri.
Dalam komponen pertama, beliau percaya bahawa kehidupan manusia akan lebih bermakna dan mempunyai erti sekiranya manusia memahami dan menyedari perkaitan antara diri sendiri dan alam malah seterusnya bertindak terhadap pendirian ini.  Streiner menekankan bahawa didalam konsep pencarian sendiri adalah pentinguntuk setiap manusia membangunkan kebolehan didalam pelbagai bidang agar menjadi seorang yang sempurna “wholeness”.Steiner percaya melalui falsafah yang dibawa manusia dapat menilai betapa pentingnya untuk menyediakan diri dari segi jasmani, kerohanian dan semangat untuk hidup dan terus belajar dan berkembang sebagai seorang insan yang sempurna lebih difahami.Falsafah yang dibawa ini menjadi tunjang kepada pendekatan pembelajaran Waldorf.

Pendekatan Perkembangan kanak-kanak.
Mirip seperti teori Jean Piaget, Steiner telah membahagikan perkembangan kanak-kanak kepada 3 tahap perkembangan.Tempoh setiap tahap adalah lebih kurang tujuh (7) tahun.Berikut adalah teori pedagogikal pada setiap tahap menurut beliau:-a) Tahap Perkembangan Pertama:Kanak-kanak yang digolongkan dalam tahap ini berusia 7 tahun kebawah. Pembelajaran bagi kumpulan ini adalah melalui membangkitkan rasa empati pada kanak-kanak justeru dari itu pembelajaran yang berkesan dirangsang melalui penglibatan didalam aktiviti practical yang sebenar dalam pelbagai skop.Tugasan utama guru waldorf di tahap ini menjadi model yang berfaedah untuk kanak-kanak tersebut.Kanak-kanak ini diberi peluang untuk berkreatif dan berimaginasi.Konsep “will” kesungguhan di didik melalui imitative play.Pada peringkat ini kanak-kanak di didik bahawa semua didunia ini adalah baik belaka.b)Tahap Perkembangan Kedua:Tahap ini melibatkan kanak-kanak diantara umur 7 hingga 14 tahun.  Di peringkat ini kanak-kanak belajar melalui bahan yang membangkitkan perasaan dan imaginasi.   Pengajaran akedemik disampaikan melalui penceritaan dan kerja-kerja seni, dengan cara ini pelajar dapat menghayati secara mendalam subjek yang dipelajari disamping mengintegrasikan dengan kemahiran lain.  Tugas pendidik ialah menjadikan kanak-kanak tersebut seorang yang akur dan berwibawa melalui perhubungan yang baik bersama mereka.   Pada peringkat ini kanak-kanak di didik  bahawa semua didunia ini adalah cantik dan menawan. c) Tahap Perkembangan Ketiga, Remaja yang tergolong dalam tahap ini berusia antara 14 hingga 21 tahun. Mereka telah bersedia mengabungkan pengetahuan dengan pemikiran yang lebih abstrak.Pada tahap ini mereka mampu untuk menaakul dan membuat perkaitan sebab dan musabab  dan seterusnya bertanggungjawab atas keputusan sendiri.  Pada peringkat ini mereka lebih berdikari dan melihat sesuatu perkara lebih realistic.
Mengikut Steiner penekanan kepada pembelajaran adalah untuk membangunkan kanak-kanak secara keseluruhan jasmani, jiwa dan semangat.Adalah penting untuk mendidik kanak-kanak belajar dan berfikir untuk diri sendiri daripada memberi pengetahuan mengenai sesuatu subjek/mata pelajaran.Beliau percaya pendekatan pembelajaran berbeza mengikut umur dan tahap perkembangan kanak-kanak.

Pendekatan Pembelajaran Waldorf
The Waldorf early childhood curriculum is designed to educate the whole child : the head, the heart and the hands” (Easton, 1997).
Pendidikan waldorf  merupakandevelopmentally-appropriate dan experiential approach danmerupakan child centered. Ianya sangat menghormati kanak-kanak sebagai kanak-kanak.Dalam pembelajaran ini kanak-kanak di beri peluang  menerokasesuatu subjek mengikut tahap perkembangan dan kebolehan kanak-kanak tersebut.Mereka diberi masa yang mencukupi dan persekitaran yang kondusif untuk menyelesaikan tugasan yang di beri guru. Keputusan dari penerokaan mereka bukan menjadi ukuran kejayaan tetapi pengalaman dan proses yang dilalui untuk mencapai keputusan adalah dianggap lebih berharga dan ianya merupakan suatu pembelajaran yang lebih bermakna.
Teknik, pendekatan dan pedagogi Waldorf berbeza mengikut tahap perkembangan kanak-kanak yang di bawa oleh steiner. Di peringkat tadika ( 3-6/7 tahun), kanak-kanak di didik didalam suasana persekitaran seumpama berada di dalam rumah. Malah susun atur ruang dan perabot adalah mirip rumah.Ini untuk menimbulkan rasa selamat pada diri kanak-kanak kerana suasana dan perjalanan harian di tadikatidak ubah seperti hari-hari yang dilaluinya di rumah.Perabot serta mainan kanak-kanak diperbuat dari alam semula jadi.Beliau sangat peka dengan persekitaran, dari itu warna-warna dinding dan sekeliling sekolah dititikberatkan.Menurut beliau warna-warna lembut dapat menenangkan mood kanak-kanak.Manakala diluar tadika di perkayakan dengan suasana alam sekitar yang sehat seperti sudut berkebun.
Di peringkat ini guru menjadi model kepada kanak-kanak, mereka belajar melalui peniruan dan banyak mengunakan fizikal serta sensori dalam penerokaan.Justeru dari itu penampilan dan sahsiah guru adalah sangat penting kerana setiap perlakuan diperhatikan dan menjadi ikutan mereka. Guru diberi tanggung jawab untuk mengatur perjalanan pembelajaran kanak-kanak. Subjek yang diajar antaranya adalah kemahiran diri contohnya berkebun, menjahit, memasak, membuat kek, pastry dan kemahiran berkaitan kehidupan rumah seharian.Kanak-kanak Waldorf di didik secara “hands on” dalam kemahiran tersebut.Sungguhpun mereka bebas untuk memilih aktiviti namun atas rangsangan dan galakkan guru mengunakan rasa empati yang sedia ada pada kanak-kanak dapat menarik minat untuk bersama menjalankan aktiviti.Tiada paksaan dalam menjalankan aktiviti yang dirancang tetapi mereka akan turut serta dengan kerelaan hati.
Kesinambungan dari kemahiran tersebut di mantapkan dengan aktiviti seni dan kreatif.Pelbagai aktiviti seni dan kreatif dijalankan diperingkat ini untuk merangsang kanak-kanak dari segi minda dan kemahiran dalam berkreatif. Bercerita “story telling”, main peranan “imitative play”, main bebas “free play” bersajak,pertukangan seni adalah antara aktiviti kreatif yang dijalankan.   Disamping meningkatkan daya imaginatif melalui aktiviti tersebut, ianya juga meningkatkan perkembangan bahasa, perkembangan sosial kanak-kanak dan secara tidak langsung kemahiran intelektual, fizikal, rohani dan moral serta kecintaan dengan alam sekitar.   Penglibatan kanak-kanak dalam menjalankan  aktivitisecara total adalah penting kerana menurut Steiner mereka belajar melalui pengalaman yang dilalui “learn through doing”.
Mengikut Tahap perkembangan Steiner, kanak-kanak dibahagi kepada 7 tahun setiap tahap, maka dengan itu didalam kelas Waldorf akan terdapat “mixed age group” umur yang pelbagai .Banyak kelebihan yang terdapat dalam pendekatan ini antaranya dari sudut perkembangan sosial, ianya dapat menanamkan rasa tanggungjawab dalam diri kanak-kanak yang lebih tua dan seterusnya menaikkan “self esteem” mereka. Dengan cara ini juga melatih kanak-kanak yang lebih muda menghormati yang lebih tua. Mereka bersama-sama meneroka persekitaran dengan sikap saling bantu membantu secara “peer learning” pembelajaran rakan sebaya.
Adakalanya yang muda membuat pemerhatian dan menyerap pembelajaran dari kanak-kanak yang lebih tua.Mereka akan menjalankan aktiviti yang dipilih atas kehendak sendiri apabila mereka telah bersedia melakukan ia itu apabila tiba masa dan keadaan yang sesuai dengan perkembangannya. Secara tidak langsung kanak-kanak diasuh membuat penilaian diri sendiri dan belajar mengawal diri dengan pengawasan seorang guru yang dedikasi.Ianya satu kitaran kerana yang muda akan menjadi tua dan akan memikul tanggungjawab yang sama terhadap pelajar yang lebih muda.   Latihan yang didedahkan seawal usia 3 tahun adalah satu proses untuk melahirkan seorang insan yang bertanggungjawab dan mempunyai pendirian sendiri.Pada tahap pertama ini, kanak-kanak tidak didedahkan kepada pembelajaran akademik mahupun kemahiran IT. Namun begitu kanak-kanak ini dilengkapkan dengan kesediaan diri secara keseluruhan menerima pembelajaran akademik dan terus menaiki ke tahap seterusnya dengan berbekalkan kemahiran dari segi jasmani, rohani, sosialemosi  dan kognitif.
Pada peringkat Kedua, pendekatan pembelajaran yang digunakan lebih abstrak dengan mengunakan elemen kesenian dan imaginasi.Bidang yang diperkenalkan  sangat meluas, antara subjek yang diajar ialah language arts,sejarah, mythology, pengetahuan am, geografi, geology, algebra, geometry, mineralogy, biology, astronomy, fizik, kimia dan pemakanan.  Setiap subjek untuk pembelajaran akan dikaitkan dengan alam semulajadi melalui aktiviti kesenian yang pelbagai. Pada peringkat ini, seorang guru kelas bertindak sebagai fasilitator untuk semua subjek utama akan bersama kanak-kanak sehingga beberapa tahun. Pendekatan sebegini membuat guru tersebut dapatmemerhati dan menilai dalam satu jangka masa yang panjang perkembangan kanak-kanak tersebut, seterusnya membantu memperkembangkan potensi kanak-kanak secara individudengan lebih jelas dan berkesan.Pada peringkat ke tiga, kanak-kanak Waldorf dididik untuk lebih serius didalam bidang akedemik.Kurrikulum yang distrukturkan, memerlukan kanak-kanak memahami secara intelektual, membuat keputusan sendiri dan mempunyai etika diri dan sosial.Pendekatan yang digunakan ialah learning through doing dan  pembelajaran rakan sebaya.Dalam semua peringkat, pembelajaran bertema digunakan. Pada lazimnya tema yang digunakan berkaitan kitaran musim, perayaan, kebudayaan satu-satu masyarakat atau topic berkaitan pengetahuan am.  Antara contoh tema ialah hari easter, musim luruh, perayaan cristmas dan sebagainya.
Hasil Pembelajaran Waldorf
Tujuan utama pembelajaran waldorf ialah membentuk insan yang mempunyai kekuatan intrinsic yang mendalam terhadap pembelajaran sepanjang hayat tanpa mengetepikan masyarakat.Pelbagai pendekatan yang dapat dilihat mengarah ke tujuan ini, antaranya ialah menaikan self esteem kanak-kanak melalui pengiktirafan setiap aktiviti hands on yang mereka jalankan, menyediakan guruyang berdedikasi terhadap kanak-kanak dan kerjayanya untuk menjadi role model dan pembelajaran rakan sebaya. Kanak-kanak waldorf sedari kecil telah didedahkan dengan kelompok kanak-kanak yang pelbagai usia maka pemupukan ini dapat membentuk insan  yang mempunyai sifat kemanusiaan yang tinggi seperti menghormati, mempunyai rasa belas kasihan dan empati terhadap insan lain.
Sedari kecil kanak-kanak Waldorf diberi kebebasan dalam membuat pilihan. Melalui proses ini dalam satu tempoh kelak mereka akan memahami akibatbaik atau buruk dari pilihan mereka. Dengan kata lain mereka dapat menimbang sesuatu perkara secara rasional sebelum membuat sesuatu keputusan. Hasil dari ini ianya dapat melahirkan seorang insan yang rasional, yakin dan bertanggungjawab atas keputusan yang diambil.Sepanjang pengajian di Pusat Waldorf kanak-kanak diasuh dan dididik menjadi seorang yang kreatif dan berimaginasi tinggi.Ianya dilakukan melalui pelbagai pendekatan antaranya bermain, kemahiran seni dan kemahiran hidup dalam pelbagai bidang.Justeru dari itu kanak-kanak hasil dari pembelajaran Waldorf dilihat sebagai seorang yang serba boleh dalam pelbagai bidang serta mampu berfikir secara kiritis dan kreatif.
Pembelajaran Waldorf di susun dari mudah ke susah dan dari maujud ke abstrak.  Steiner membawa unsur kerohanian dan dikaitkan dengan alam, fionadan flora dalam semua aspek pembelajaran. Gabungan antara kemahiran kesenian dan pemupupan cintakan alam semulajadi dapat melahirkan insan yang berjiwa seni,menghargai dan menjiwai alam sekitar serta menghargai kurniaan penciptaNya.Justeru dari itu, hasil dari pembelajaran waldorf dapat melahirkan seorang insan holistik yang berfikiran kritis dan kreatif,  pencinta alam semulajadi, menghargai pembelajaran sepanjang hayat serta seorang yang yakin akan tujuan dan objektif hidupnya. Steiner dalam satu penyataannya mengharap generasi muda,dapat memperkembangkan kesediaan mereka dari perspektif jiwa, intelek dan kekuatan dalaman untuk menghadapi cabaran yang mendatang.
Rancangan Mengajar Waldorf.
Didalam rancangan mengajar Waldorf  terdapat 2 konsep yang dikenali “breathing in” dimana kanak-kanak menerima input dari guru dan “breathing out” kanak-kanak mengeluarkan idea dan perasaan. Di peringkat tadika Rancangan harian kelas Waldorf bermula dengan kanak-kanak bebas memilih aktiviti yang mereka minati pada hari tersebut.   Ada kanak-kanak yang bermain imitative play atau free play atau menghabiskan aktiviti tertangguh mereka dan di satu sudut lain ada yang membantu guru di dapur menyediakan snak untuk hari tersebut. Seterusnya kanak-kanak akan berhimpun bersama didalam kumpulan besar atau dikenali sebagai ring time.   Pada lazimnya guru menggunakan lagu atau perkataan sebagai isyarat pertukaran aktiviti.   Sewaktu transaksi  dari satu aktiviti ke aktiviti lain, guru berkemas mengatur semula permainan atau perabot seperti sedia kala dengan berhikmah.  Kanak-kanak turut terlibat bersama-sama menyusun atur kelas mereka.Setelah berkemas dan kelas seperti sedia kala kanak-kanak berhimpun untuk ring time. 
Dalam sesi rutin ini kanak-kanak beramai-ramai akan menyanyikan lagu yang biasa dinyanyikan atau menyebut beberapa kata-kata hikmah.  Penglibatan kanak-kanak dalam kumpulan merangsang sosial emosi kanak-kanak tersebut. Mereka dapat merasakan kepentingan kehadiran mereka dalam kumpulan tersebut dan ini akan menaikkan harga diri mereka.   Aktiviti yang dijalankan termasuk menyanyi, bersajak dan pergerakan kreatif.Mereka kemudiannya dibawa keluar untuk meneroka alam semulajadi.  Mereka akan menghabiskan masa diluar dengan meneroka pelbagai kejadian alam disekeliling kawasan sekolah. Semua anggota deria di rangsang dalam aktiviti luar ini.  Mereka akan kembali ke kelas selepas membersihkan diri. Kelas diteruskan dengan waktu menikmati snek yang di sediakan awal pagi bersama guru.Secara rutinnya mereka akanbersama-sama membaca doa sebelum menjamu juadah. Aktiviti seterusnya sessi  bercerita dari guru. Untuk meningkatkan daya imaginasi kanak-kanak, kepekaan pendengaran, guru waldorf tidak mepamirkan buku malah mengolah perkataan untuk meningkatkan tatabahasa kanak-kanak.Kelas berakhir dengan rutin kanak-kanak bersama guru mengemas dan menyusun kembali alatan yang telah digunakan.
Berikut Adalah Contoh Jadual Harian Waldorf
Kelas Tadika
Head – Heart – Hands
Breathing in and Out  8.30 am -11.00 am. Enrichment Schedule –Younger children
Time
Detail
Remarks
9.00
Bread Dough Shaping
Hands – Breathing in with oneself
9.20
Circle Time & Yoga
(Yoga Animals)
Heart – breathing out with the group
9.35
Nature Walk
Hands – breathing out with nature
10.00
Snack Time
Bread, Fruit & Juice

10.20
Story Time
Head – breathing and resting
10.40
Crafts
Hands – breathing out with the group
Enrichment  schedule – Older Children
time
detail
3.30
Arrive – chop ingredients for community soup.   Work on knitting squares until everyone has arrived.
Squares should be 2 inches square and when finished with one squares it should be put in community basket. When enough squares are gathered they will be made into blanket and donated to a local shelter or hospital or given as a gift to a mother in the program who is expecting a child. 

3.45
Circle Time
4.00
Zither Lesson
4.15
Craft / Project
4.45
Story time / play

Hasil Pendidikan Waldorf

v  1/. Jennifer Aniston …..Early life

       
Fiorello H. LaGuardia High School, where Aniston trained to be an actress
Jennifer Aniston was born on February 11, 1969, in Sherman Oaks, Los Angeles, California[7] to actors John Aniston and Nancy Dow. Her father is Greekand a native of Crete, while her mother was born in New York City. One of her maternal great-grandfathers was an Italian immigrant, and her mother's other ancestry is Scottish, Irish, and a small amount of Greek. Aniston has two half-brothers, John Melick, her maternal older half-brother, and Alex Aniston, her younger paternal half-brother. Aniston's godfather was actor Telly Savalas, one of her father's best friends.
As a child, Aniston lived in Greece for a year with her family. They moved to Eddystone, Pennsylvania, then to New York City. Despite her father's television career, Aniston was discouraged from watching TV, though she found ways around the prohibition. When she was six, Aniston began attending the Rudolf Steiner School, a Waldorf educational school that applied the Rudolf Steiner philosophy. During that time, Aniston's father and mother split when she was nine years old.Meanwhile, after discovering acting at eleven while attending Rudolf Steiner, Aniston enrolled and graduated at the Manhattan's Fiorello H. LaGuardia High School of Music & Art and Performing Arts, where she joined the school's drama society.

v 2/.
v  Name           : Kenneth Chenault
v  Occupation  : Business Leader
v  Birth Date    : June 02, 1951 (Age: 62)
v  Education    : Waldorf School, Bowdoin College, Harvard University Law School
v  Place Of Birth: Mineola, New York
v  Full Name     : Kenneth Irvine Chenault
v  Zodiac Sign  : Gemini

v 3/. Albert Watson (photographer)

Albert Watson (born 1942) is a Scottish photographer well known for his fashion, celebrity and art photography, and whose work is featured in galleries and museums worldwide. He has shot over 200 covers of Vogue around the world and 40 covers of Rolling Stone magazine since the mid-1970s. Photo District News named Watson one of the 20 most influential photographers of all time, along with Richard Avedon and Irving Penn, among others.[1] Watson has won numerous honors, including a Lucie Award,[2] a Grammy Award, the Hasselblad Masters Award and three ANDY Awards,.[3] He was awarded The Royal Photographic Society's Centenary Medal and Honorary Fellowship (HonFRPS) in recognition of a sustained, significant contribution to the art of photography in 2010.[4]
He was born in Edinburgh, Scotland, the son of a physical education teacher and a boxer. He grew up in Penicuik, Midlothian, and attended the Rudolf Steiner School in Edinburgh and Lasswade High School, followed study at the Duncan of Jordonstone College of Art in Dundee and the Royal College of Art in London.


v 4/. James Shipman
History Department, Marin Academy
San Rafael, California
[Explanatory Note: The Marin Waldorf School ends at Eighth Grade. A number of its graduates have gone on to the Marin Academy---not a Waldorf school---for their secondary education.]
What I like about the Waldorf School is, quite simply, its graduates. As a high school teacher at Marin Academy, I have seen a number of students who come from your program, and I can say that in all cases they have been remarkable, bright, energetic and involved.

v 5/. James Shipman
History Department, Marin Academy
San Rafael, California
[Explanatory Note: The Marin Waldorf School ends at Eighth Grade. A number of its graduates have gone on to the Marin Academy---not a Waldorf school---for their secondary education.]
What I like about the Waldorf School is, quite simply, its graduates. As a high school teacher at Marin Academy, I have seen a number of students who come from your program, and I can say that in all cases they have been remarkable, bright, energetic and involved.

v 6. Patricia Cornell, Nursery Teacher, College Chair • pcornell@emersonwaldorf.org
Miss Patricia has been at EWS for over 10 years. She brought with her many years of teaching experience in early childhood from traditional schools. Miss Patricia is a graduate of Sunbridge College of NY in Waldorf Early ChildhoodEducation, holds her NC State Credentials from Durham Tech and is currently continuing her training in Early Childhood Development and Brain Gym. Her background includes a degree in design from F.I.T. in NYC and over 20 years experience in design and small business management.  Miss Patricia is our College Chair and is also a member of our Board of Directors.
v 7/. Ameli Fairman-Evans. Kindergarten Teacher • afairman-evans@emersonwaldorf.org
Miss Ameli has been a kindergarten teacher at EWS since 1993 – her first kindergarten class was our first graduating senior class! She was born and grew up in Germany, where she went to a Waldorf School. She then settled in England and, while her own child was young, ran a home nursery. Miss Ameli did in-house Kindergarten training at Michael House and taught Kindergarten there for 8 years. She then she taught Kindergarten for 10 years at Kings Langley, and Pottery and Sculpture in the High School there. She was the Early Childhood representative to the Steiner Schools Fellowship, a member of the Steering
Group for the Kindergarten teachers in England, and a representative for England on the International Association for Waldorf Kindergartens in Stuttgart. Miss Ameli moved to the U.S. and joined the EWS Faculty as a Kindergarten teacher. She has also completed the Gradalis Early Childhood Therapeutic Training, and is a member of our EWS Care Group, which focuses on children needing special support.
v 9/. Kathleen Stone-Michael, Parent/Child Teacher •
Miss Kathleen was born in Plattsburg, New York, received her undergraduate degree from SUNY Binghamton and her Masters in Synaesthetic Education from Syracuse University. She taught for several years at all grade levels, from K- College, and then went back to school for a degree in Interior Design. After working in commercial and residential design for a few years, she returned to teaching and trained in Waldorf Early Childhood Education at Sunbridge College in Spring Valley, NY. She then ran an in-home nursery in Atlanta, Georgia for 7 years before moving to Chapel Hill in 2001, enrolling her son at EWS, and becoming our third Kindergarten teacher.
In 2004, she started our first Nursery class, and continues as a Nursery teacher, as well as a Parent-Child teacher. She also spearheads our puppetry program, giving puppet shows at
EWS and in the wider community, and teaches puppetry to the 7th grade.


Kesimpulan
Pendekatan Waldorf jika di teliti dan dikaji merupakan sebuah pendekatan yang amat berorientasikan kanak-kanak.Pendekatan ini juga banyak memberi peluang kepada kanak-kanak untuk memperkembangkan perkembangan mereka mengikut keupayaan dan minat kanak-kanak itu sendiri.Malah melalui pendekatan ini juga kanak-kanak di asuh dan di ajar mengenai kemahiran hidup secara tidak langsung melalui aktiviti harian di sekolah mereka bersama guru-guru yang terlatih.
Suasana persekitaran yang merangsang kemahiran dan minat kanak-kanak amat memainkan peranan yang penting di dalam memberi ruang kepada kanak-kanak untuk menjadi diri mereka sendiri dan mengasah bakat-bakat yang boleh diketengahkan seperti bermain alat muzik, bernyanyi, bercerita, memasak, awal sains, awal matematik dan sebagainya.Ini bermakna pelbagai pendekatan boleh kita ambil dan implementasi untuk beri yang terbaik kepada kanak-kanak.


Rujukan ;
5.                                                                             

1 comment:

  1. note yang sangat jelas ...Tq Mdm Mahsuri my Lecture in City University

    ReplyDelete